Bewegen voor je plezier

Niemand is verplicht om te bewegen.

Jij ook niet! Zo, dat is eruit 🙂

Natuurlijk is bewegen goed voor de meeste mensen. Recente onderzoeken geven aan, dat niet je gewicht, maar je fysieke activiteit een indicatie is voor gezondheid. Fitheid in plaats van vetheid. In de media wordt het gepresenteerd als een wake up call voor alle couch potatoes: slank, dik en alles er tussen in.

Meer bewegen dus… omdat je anders ziek wordt of eerder dood gaat.

Jeetje, dat is toch geen motivatie meer? Dat is pure angst die je ingeboezemd wordt! Dat geeft een onbehaaglijk gevoel zeg. Recente onderzoeken (waarbij je altijd vraagtekens kunt zetten over hoe dat precies gedaan is) maar ook de algemene slogan minder eten, meer bewegen beweert dat al jaren. Terwijl eten juist hand in hand gaat met bewegen. Het zijn geen vijanden!

Het is gelukkig niet nodig om bang te zijn. De mens is van nature geprogrammeerd en gebouwd om goed voor zichzelf te zorgen. Bewegen hoort daar ook bij. Kijk maar hoe graag kinderen rondrennen en spelen met elkaar. Je vraagt je wel eens af waar ze de energie vandaan halen. Als je ouder wordt, is die behoefte misschien wat minder, maar bewegen blijft een pluspunt. Niet alleen voor de conditie.

Tja, dat is wel interessant… maar wat nou als je (net als ondergetekende) een bloedhekel hebt aan sporten?

In dat geval wil ik nogmaals benadrukken dat niemand verantwoordelijkheid hoeft af te leggen, als ze “oud worden” niet als prioriteit te verkiezen, boven een aangenaam leven. Zo lang mogelijk blijven leven is niet voor iedereen the ultimate goal of life. Je hebt daar bovendien toch geen 100% controle over.

Niet alle ziektes zijn te voorkomen door genoeg beweging. Het lijkt wel alsof we ziektes en dood willen uitsluiten met onze voedselkeuzes en bewegingspatroon. Ziektes zijn helaas niet altijd preventief te bestrijden. En soms kunnen preventieve maatregelen zelfs enorme schade toebrengen aan je fysieke of mentale gestel.

Pas toen ik mezelf toestemming had gegeven, om never ever again naar de sportschool te hoeven, ongeacht de consequenties, ging de deur naar mogelijkheden open. Er ontstond een nieuw uitgangspunt.

Mijn succesformule werd: Hoe wil ik me NU voelen?

En let op: ‘slank-zijn’ is geen gevoel!

Dik en lelijk trouwens ook niet 😉 Angst, onzekerheid en twijfels over onszelf, op welk gebied dan ook in ons leven, vertalen we vaak in het idee dat we niet goed genoeg zijn.

Ofwel: Ik voel me dik en lelijk!

Dit gevoel heeft natuurlijk geen bal te maken met werkelijke fysieke dikheid en/of lelijkheid. Daarom zie je het terug bij vrouwen in alle soorten en maten, en in diverse gradaties van schoonheid.

Stel jezelf eens de vraag:

“Als bewegen totaal geen effect zou hebben op mijn gewicht en gezondheid… wat zou ik dan willen doen? Hoe zou ik willen bewegen als ik me bezig houd met het bewegen zelf?”

Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Welke manier van bewegen vind je plezierig en aangenaam?
  • Waar kijk je naar uit? (zowel op een goede/slechte dag of weekend/werkdag)
  • Welke manier van bewegen geeft je lichamelijk energie en/of ontspanning?
  • Welke manier van bewegen geeft je tijdens het bewegen (en niet alleen na afloop) een enorm lekker gevoel van voldoening?

Nee, ho stop! Ik bedoel niet die 5 minuten ik-ben-zo-trots-op-mezelf omdat ik mezelf tegen mijn wil naar de sportschool heb gesleurd (ondanks alle excuses). Waarbij ik heb gesport totdat ik echt niet meer kon (want het is zo goed voor me) en waardoor ik vannacht wellicht wakker lig met kramp en morgen (en overmorgen) de trap bijna niet af kom vanwege spierpijn.

Trial and error.

Probeer verschillende manieren van bewegen uit zonder focus op gewichtsverlies en gezondheid en kijk eens of het bevalt. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik pingpongen leuk vond (zeg trouwens nooit pingpongtafel tegen een tafeltennisspeler).

Beweeg zoveel je wilt. Doe iets wat je leuk vindt.

Momenteel is wandelen mijn favoriete bezigheid…. maar niet in mijn eentje. Ik vind het fijn om met mijn hondje te lopen. Daar geniet ik van. Het is een feest om samen met Sookie een balletje te trappen of wat te rollebollen in het gras. Daar kijk ik naar uit. Elke keer weer!

Lukt het niet meer om te lijnen… maar ook niet om jezelf te accepteren? Dan is mijn werkboek wat voor jou.

Schrijf je in voor e-mail updates en je ontvangt om de week een blog.