SENSATIONAL EATING

Eet met je linkerhand, leg je vork neer na elke hap, kauw langzaam, eet van een klein bord, eet met stokjes, kauw 30 keer, eet met een kleine vork, eet niet in de auto, niet in bed, niet staand, niet voor de tv of computer, eet niet te snel, niet teveel, eet eerst de helft, eet niet dit… doe niet dat… Whatever!

Hoeveel van deze “Mindful eten tips” heb jij al eens geprobeerd? Ik heb ze allemaal uitgevoerd, onder het mom van een ‘gezonde levensstijl verandering’.  Zonder resultaat. Want het beoogde doel van de levensstijl was destijds: Afvallen! En bovenstaande tips waren de middelen om zo min mogelijk te eten, in de hoop gewicht te verliezen.

Alles deed ik in het kader van een goede gezondheid want ik dacht slank = gezond. Wat het natuurlijk per definitie niet is. “Ik doe het voor mijn gezondheid” hield ik mezelf en mijn omgeving voor. Het klonk in mijn oren sociaal acceptabeler dan “Ik ben alwéér aan de lijn” want na meerdere keren lijnen en weer aankomen + rente bekroop de schaamte me behoorlijk. Als ik heel eerlijk ben kon die hele fucking gezondheid me destijds aan mijn reet roesten. Afvallen wilde ik. Want dan pas wordt mijn leven beter.

Momenteel maak ik me liever sterk voor gezondheid en welzijn op alle vlakken in m’n leven: mentaal, emotioneel, fysiek, spiritueel, sociaal etc. Ik mag gelukkig zelf bepalen hoe gezondheid eruit ziet voor mij… en ik mag ook bepalen of ik me er überhaupt druk om wil maken. Net als jij.

Er zijn genoeg mensen die ongezond leven. Bijvoorbeeld omdat ze stress ervaren (veel verantwoordelijkheid of een gevaarlijk beroep) of teveel van hun lichaam vragen (extreme sporters) of een Rock ’n Roll leven leiden met weinig slaap en andere genotsmiddelen. Deze mensen worden door de maatschappij eerder bejubeld voor hun levensstijl dan ongezond verklaard. Ik word als dikke vrouw daarentegen regelmatig bestempeld als TE DIK. Elke dag krijg ik via de media of mijn sociale omgeving de boodschap dat ik ongezond ben én dat ik er wat aan moet doen. Alleen maar omdat ik meer weeg dan de status quo.

 “Overal waar TE voor staat is slecht voor je!”
Wie wil er nou slecht zijn?

Er gaat geen dag voorbij, waar niet een plaatje geschetst wordt van een slanke vrouw met worteltjes en een dikke vrouw met hamburger… of iets in die trant. Een plaatje dat continue mijn hersens spoelt. Het is daarom begrijpelijk dat ik jarenlang de focus heb gelegd op “gewoon” minder eten en meer bewegen. Terwijl sociale factoren, waaronder stigmatisering, veel meer effect hebben op mijn gezondheid. Ze tellen zwaarder dan mijn individuele eetgewoontes, aangeboren genetisch materiaal en medische zorg, allemaal bij elkaar.

 Schatting van de vijf de voornaamste factoren die van invloed zijn op de volksgezondheid.

Voeding is uiteraard belangrijk voor de gezondheid… maar dat is niet waar het over gaat op deze website. Op internet is al genoeg te vinden over voedingswaarde. Mijn ervaring is, dat veel kennis juist averechts werkte, op mijn eetgewoontes.

Meer weten ≠ beter eten.

Er zijn diëtistes bij de vleet om je te helpen (als je er zelf niet uitkomt) zonder dat je meteen op dieet gezet wordt. Al doe ik graag de suggestie, dat je iemand kiest waarbij jij je prettig voelt. Die jou niet veroordeelt en je niet weegt en meet op het eerste gesprek. Ik vertrouw erop dat iedereen daar z’n weg in zal vinden.

De meeste van ons hoeven zich geen zorgen te maken over factoren die onze gezondheid kunnen beïnvloeden, zoals honger, besmettelijke ziektes, oorlog en armoede. Ik ben dankbaar dat ik leef in Nederland waar het merendeel zich niet druk hoeft te maken óf er eten op tafel staat. Eten legt vaak een lange weg af voordat het op tafel komt. Dat verdient toch respect?

Met dat in gedachten zijn de “Mindful eten tips” bovenaan de pagina misschien helemaal zo gek nog niet. Ze kunnen je een handje helpen om meer liefdevolle aandacht te besteden aan je eten. Maar dan moet het eten je wel goed smaken. Eten dat je niet lekker vindt, of waar je op dat moment helemaal geen zin in hebt, zal je ook niet smaken.

Let op voor het dieetduiveltje!

Maak geen dieetregels van “Mindful eten tips” die je hier of verder op internet vindt. Gebruik alleen de tips die jou aanspreken. Als richtlijn. Als prettig hulpmiddel. Vergeet de rest. Komt je dit bekend voor? Dan is het voorbeeld van een lukraak gekozen Mindful eten tip voor jou:

Slapen doe je in bed, TV kijk je op de bank en eten doe je aan tafel. Als je overal een “eetplek” van maakt, leggen je hersenen verbindingen zodat je bijvoorbeeld trek krijgt in chips als je de TV aanzet. Een Pavlov effect.

Wat een ramp! Ik vind eten voor de TV toevallig heel erg prettig. Vooral als ik alleen eet. Anders zit ik aan tafel, mij een potje eenzaam te voelen. Dat is toch niet de bedoeling? Ik denk dat het toegevoegde waarde heeft om te eten zonder afleiding. Zelfs voor de TV of computer lukt het me om een paar minuten te concentreren op het eten. Ik klap even de mijn laptop dicht, schuif mijn stoel naar achteren of zet het geluid uit. Genoeg mogelijkheden.

Take care!

Lukt het niet meer om te lijnen… maar ook niet om jezelf te accepteren? Dan is mijn werkboek wat voor jou.

Schrijf je in voor e-mail updates en je ontvangt om de week een blog.