THE ART OF COMFORT EATING

Eet jij wel eens zonder dat je fysiek honger hebt?

Ach, wie niet… volgens mij is dat is heel normaal. Comfort eten, emotie eten en overeten zijn allemaal benamingen die gebruikt worden voor “Eten met een ander doel dan het vervullen van de dagelijkse voedingswaarde in je lichaam.“

Comfort eten wordt niet per definitie veroorzaakt door een tekort aan voedingsstoffen. Je kan een uitermate gebalanceerd diner hebben genoten, maar dat verklaart niet waarom je daarna nog een hele zak chips, drop, roze koeken (of allemaal tegelijk) schrokkend naar binnen werkt. Dat heeft te maken met een andere behoefte die niet vervuld wordt. Geen enkel voedsel zal ooit kunnen vervullen waar jij op dat moment echt behoefte aan hebt.

Redenen waarom je eet (zonder fysieke honger) zijn bijvoorbeeld: als overlevingsstrategie, misschien biedt het troost, is het een onvermogen om je te uiten, a cry for help, een vlucht, onverwerkt trauma of ontbering, iets voor jezelf alleen hebben, iets verdoven of liefde en genegenheid vervangen.

Misschien is het een coping mechanisme voor alledaagse dingen zoals kritiek of een manier om de rebel uit te hangen, een vervanger voor intimiteit of een relatie. Het kan een compulsief ritueel zijn, een gewoonte uit je jeugd, of om nare herinneringen zoals pesten te verzachten. Een manier om jezelf te laten gaan, of juist om met depressie, angsten en onrust om te gaan.

Dit is maar een handgreep uit een enorme waslijst met redenen. Eten kan jou daarbij uitstekend uit de brand helpen, ondanks dat het geen blijvende oplossing is.

De issue is: Het kost misschien wel meerdere jaren om er achter te komen wat de oorzaak precies is, waardoor je eet (zonder honger). Misschien is het wel een combinatie van meerdere factoren. Als je dat weet, kun je ontrafelen hoe je het moet aanpakken en oplossen. Als het sowieso op te lossen valt! In de tussentijd zit je maar mooi met het idee dat je iets moet fixen aan je eetpatroon.

Het idee dat comfort eten slecht is, zorgt er juist voor dat het een beladen dingetje wordt. Vooral vrouwen die jarenlang worstelen met wegen, vreten en diëten. Zolang we ons zorgen maken over wat en hoeveel we eten en hoe dik we daarvan worden, blijven we ons richten op de technische details. Het is de beste afleiding om niet uit te hoeven zoeken waar het nu werkelijk om gaat.

Ik vermoed dat comfort eten juist het allerbeste is, wat je tot nu toe hebt kunnen vinden. Je eet om te dealen met bepaalde situaties en gevoelens. Hoe zou je dealen met je irritante schoonmoeder als je eten niet had? Ik kan wel een aantal scenario’s verzinnen die er veel minder fraai uitzien. 😉 Eten is een vrij passieve manier om ermee te dealen… maar gelukkig niet de enige manier.

Hier wat suggesties om relaxter met comfort eten om te gaan:

Startonderbreking
Als je trek hebt in iets (terwijl je al gegeten hebt) en je kunt het niet weerstaan, zet dan de wekker op een X aantal minuten. Eet het daarna gewoon op. Zoveel als je wilt. Geef jezelf de kans om niet direct op impulsen te reageren. Als je dit moeilijk vindt, wacht je eerst 30 seconden en bouw je het op.

Geen stiekem gedoe
Probeer eten niet te verbergen. Niet stiekem eten maar juist altijd waar iedereen bij is. Misschien komt de schaamte op, maar die gaat ook vanzelf weer weg. Kijk ernaar en doe er niets mee. Zwaai de schaamte uit en denk: Doei, tot de volgende keer!

Probeer je behoefte aan eten niet te stoppen
Verzin geen alternatieven voor eten. Ga niet in bad of een blokje om, ter vervanging van chocolade. Het is onzinnig om een uur in bad te liggen, waarin je wellicht alleen maar denkt aan chocolade. Want dat is wat je wil! Neem desnoods lekker chocolade mee in bad. Let op: het is uitermate prettig om te ontspannen in bad. Doe dat lekker elke dag als je die mogelijkheid hebt… maar niet ter vervanging van chocolade.

Eat the best food ever!
Nu je besloten hebt, dat je mag eten, eet dan het allerlekkerste dat je kan vinden. Eet geen goedkope shit omdat het bijna niets kost. Koop wat je héérlijk vindt. Eet zoveel als waar je behoefte aan hebt en stop pas als je genoeg hebt gehad.

Thanks voor het lezen en eet smakelijk!
Take care!

Lukt het niet meer om te lijnen… maar ook niet om jezelf te accepteren? Dan is mijn werkboek wat voor jou.

Schrijf je in voor e-mail updates en je ontvangt om de week een blog.