Wen er maar aan!

Ik hou niet van sporten en ik doe niet aan sport, maar ik moedig iedereen aan die wel graag sport. Die iets doet waar die blij van wordt, naar uitkijkt om te doen en zich goed bij voelt. Hopelijk zonder pijn en zonder schuldgevoel.

En omdat ik helemaal gelukkig word van al die dikke mensen in sportoutfits, heb ik ook een foto gemaakt. Representation matters! #wenermaaraan

Jenny Klijnsmit poseert als de nike paspopHet heeft ook met marketing te maken. Branding van merken die niet geassocieerd willen worden met dikke mensen. Dat gemopper over de Nike paspop gaat eigenlijk daarover.

Mensen geloven in het ‘zelfbeeld’ dat Nike jarenlang heeft verkocht. Ze kopen met een kledingstuk het idee, de illusie, dat ze sportief zijn, slank, good lookin’ en natuurlijk met doorzettingsvermogen. Just do it!

Het idee dat dikke mensen óók toegang krijgen, tot alles waar dat merk voor staat, terwijl een dik lichaam symbool staat voor precies het tegenovergestelde (lui, geen wilskracht, onaantrekkelijk) viel niet in goede aarde.

Waarom is een industrie wel bereid om een triljoen verschillende modelletjes te maken maar tegelijkertijd niet bereid om meer dan een handjevol maten te produceren?

Nu plus-size mode een subcultuur aan het worden is (wat je vaker ziet bij onderdrukte groepen) en zijn eigen coole normen en #bodypositivity waarden communiceert via sociale media, haakt de industrie voorzichtig weer aan.

#rtlboulevard #olcay #telegraph #nikewomen #wenernaaraan